Een rolstoelgebruiker wordt het veiligst vervoerd als hij overstapt naar een gewone autostoel. De rolstoel gaat dan als bagage mee. Als de rolstoeler die overstap niet kan maken, is het van belang dat hij veilig vervoerd kan worden in de rolstoel. De Code VVR geeft taxichauffeurs, taxibedrijven, rolstoelpassagiers en gemeenten richtlijnen om rolstoelinzittenden veilig te vervoeren.

 

Belangrijke wijzigingen

  1. De chauffeur zorgt ervoor dat de rolstoelinzittende veilig van A naar B wordt gebracht. Als de rolstoelgebruiker de overstap vanuit de rolstoel naar en van een reguliere zitplaats niet kan maken, mag deze volgens de vernieuwde Code VVR alleen vervoerd worden in een rolstoel die voldoet aan de ISO-norm 7176-19, te herkennen aan de haaksymbolen. 
    Maar let op: tot 1 juli 2019 geldt een overgangstermijn. Dan mag de rolstoelgebruiker nog wèl vervoerd worden, mits de rolstoel veilig vastgezet kan worden.
  2. De richtlijn voor het vervoer van aangepaste, complexe rolstoelen die niet crash getest kunnen worden, is aangepast. Als de rolstoel niet aan de ISO-norm kan voldoen en de gebruiker ook geen transfer kan maken naar een reguliere zitplaats, dan mag deze gebruiker vanaf 1 juli 2019 alleen nog individueel vervoerd worden.
  3. Scootmobielen kunnen vrijwel nooit als vervangende zitplaats dienen ineen voertuig. Ze voldoen vrijwel nooit aan de eisen van de ISO-norm 7176-19. Daarom maakt de passagier de overstap naar een zitplaats en de chauffeur rijdt de scootmobiel in de taxi. In het verleden zijn diverse ongelukken gebeurd met scootmobielen die van de lift afvielen. Daarom is in de herziene code besloten dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het in- en uitrijden van de scootmobiel.

Deze wijzigingen worden nader toegelicht in een handige factsheet. Deze kunt u ook downloaden en afdrukken. 

 

Platform Code VVR

De Code VVR is een leidraad voor het veilig vervoeren van rolstoelinzittenden. In het belang van de reizigers, chauffeurs van rolstoelvoertuigen en de organisaties waarbinnen zij actief zijn, beschrijft de Code de (wettelijke) regels waaraan moet worden voldaan. Deze geactualiseerde versie kwam tot stand onder verantwoordelijkheid van het ‘Platform Code VVR’, bestaande uit de koepel van gehandicapten- en patiëntenorganisaties Ieder(In), ouderenorganisatie KBO-PCOB, TX-keur, werknemersorganisaties FNV en CNV, Koninklijk Nederlands Vervoer, de branchevereniging voor revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen Firevaned en Sociaal Fonds Taxi.

Instructiekaart voor chauffeurs

Behalve de vernieuwde Code is er ook een handige instructiekaart beschikbaar voor chauffeurs en bedrijven. Hierin staan richtlijnen beschreven voor het veilig vastzetten en vervoeren van rolstoelen en de inzittenden. Bedrijven kunnen de instructiekaarten bestellen voor hun rolstoelchauffeurs via het aanvraagformulier hieronder. De instructiekaarten zijn gratis.

Checklist voor passagiers

Naast de instructiekaart voor chauffeurs is er nu ook een checklist voor passagiers en begeleiders. Ook de rolstoelinzittende (of begeleider) kan bijdragen aan veilig vervoer. De checklist geeft aan waar men op moet letten. Bedrijven kunnen de checklists via het aanvraagformulier hieronder bestellen voor hun rolstoelchauffeurs die de checklist vervolgens verstrekken aan hun rolstoelpassagiers. De checklists zijn gratis.