Tips voor chauffeurs

Hoe zorgt u ervoor dat u dagelijks fris en fruitig naar uw werk gaat? Voor een gezonde leefstijl zijn voldoende beweging, gezonde voeding, voldoende ontspanning/slaap en een goede houding van belang. En roken, drugs en (overmatig) alcoholgebruik zijn niet goed voor je gezondheid, dat weet iedereen. Hieronder vindt u handige tips voor een gezonde leefstijl om mee aan de slag te gaan.

 

 

Half uurtje bewegen per dag

Als chauffeur legt u jaarlijks waarschijnlijk vele tienduizenden kilometers af. Helaas meestal niet te voet of op de fiets maar achter het stuur van uw taxi. Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is het gewenste aantal minuten per dag tenminste 60.

Van sporten krijg je energie. Bekijk deze folders eens: 

Zou u best meer willen bewegen maar kent u niemand die met u mee wilt? Via internet kunt u contact leggen met andere mensen die er ook graag op uit trekken. Hieronder vindt u een aantal sites met leuke wandel- en fietsroutes plus de mogelijkheid om mee te doen aan een wandel- en of fietspool.

  • De Wandelpool
    Wandelen met gelijkgestemden, zonder de dwang van een club of (vaste) groep? Dat kan met De Wandelpool. De Wandelpool is voor mensen die van wandelen houden en het gezellig vinden om dat met een groep te doen. De deelnemers (abonnees) organiseren belangeloos wandeltochten waaraan andere Wandelpoolers gratis mee kunnen doen.
  • On Track

    On Track is dé digitale aanbieder van wandelingen, fietstochten en kanoroutes in Nederland. Op de site vind je meer dan 1900 routes. Houd je van wandelen of fietsen en wil je dit graag met anderen doen, dan zijn hun wandel- of fietspools iets voor u. Schrijf u in en u kunt gratis mee met de wandeling of fietstocht.

  • Beweegmaatje.nl
    Op Beweegmaatje vind je members die ook een sport of beweegmaatje zoeken. Beweegmaatje wordt gefinancierd door de overheid en is gratis!

  • Fiets en wandelweb.nl
    Lekker fietsen en wandelen in Nederland. Hier vindt u diverse routes.

Actieve zithouding

Wanneer je langere tijd in de auto zit let je vaak niet meer op je houding. Onvoldoende zitvariatie en langdurig zitten kan lijden tot rugklachten. Door een actieve houding in te nemen kunt u dit voorkomen. Bekijk de instructie voor het instellen van uw autostoel.

Snoep gezond

Hoe gezond eet u onderweg en thuis? Het zijn vaak de tussendoortjes die zorgen voor de extra pondjes. De verleiding van een ongezond tussendoortje is groot als u met een hongerig gevoel een tankstation binnengaat. Neem daarom uw eigen lunch en een paar gezonde tussendoortjes zoals fruit of een rijstwafel mee van huis. Kijk voor meer informatie over gezonde voeding op deze websites:

  • Eet u twee ons groente en twee ons fruit? Check het met de online groente- en fruittest.
  • Op www.Voedingscentrum.nl leest u alles over gezonde voeding volgens de schijf van 5:
    1. Eet gevarieerd.
    2. Eet niet te veel en beweeg.
    3. Gebruik minder verzadigd vet.
    4. Eet volop groente, fruit en brood
    5. Ga veilig met voedsel om.
  • www.kiesikgezond.nl Hoe gezond eet jij bij je ontbijt, je lunch, je warme maaltijd en tussendoor? Dit is dé plek om antwoord te krijgen op die vragen.
  • Doe de Diabetes Risicotest. Deze test geeft aan of u mogelijk al diabetes heeft zonder het zelf al te weten, of dat u risico loopt om diabetes binnen een aantal jaren te krijgenen. Deze overheidscampagne attendeert mensen op hun mogelijke risico op diabetes en stimuleert mensen ouder dan 45 jaar om de test te doen.

Ontspanning

Wanneer u een tijdje in de auto hebt gezeten, is het goed om tussendoor even een paar ontspanningsoefeningen te doen. Bijvoorbeeld als u een paar minuten moet wachten tussen twee ritten. Ook is het niet erg om een keer over te werken, wat minder te slapen en onder spanning te staan. Maar wanneer dit langer aanhoudt kunt u er letterlijk ziek van worden.

Stoppen met roken

Op www.stivoro.nl vindt u informatie over stoppen met roken, het volhouden en daadwerkelijke hulp.

Overmatig alcohol- en/of drugsgebruik

Drinkt u regelmatig alcohol en wilt u weten of uw drinkgedrag een risico is voor uw gezondheid? Neem dan tien minuten tijd voor de drinktest. Voor informatie en advies bij het overwinnen van een verslaving: http://www.jellinek.nl.

 Naar boven